MASTER ‘CROSSOVER CREATIVITY’ STAAT EN GAAT DERDE JAAR IN.

Soms gaan advies en uitvoering hand in hand. Toen ik in 2014 gevraagd werd om HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) te helpen om mee te denken over een nieuwe Master opleiding, wist ik nog niet dat ik uiteindelijk ook actief het curriculum  tot in detail zou helpen vormgeven. En ook niet dat het zo’n ingewikkeld proces zou zijn om iets wat eigenlijk zo logisch leek – een opleiding die creativiteit, technologie en ondernemerschap op gelijkwaardig niveau met elkaar verbindt – in het onderwijssysteem ingepast te krijgen.

De Master zou oorspronkelijk ‘Ontwerpen, innoveren en valoriseren’ heten. Even afgezien van het feit dat het voor bijna iedereen een niet uit bespreken opsomming van woorden bleek te zijn, was het volgens mij ook niet de kern van wat HKU beoogde: een betere aansluiting op het toekomstige werkveld van de Creatieve Industrie.

INNOVATION IS JUST A GAME BETWEEN TECHNOLOGIES AND SYSTEMS, BUT IN THE END CREATIVITY WINS ... JUST A SEC